info:

UWAGA! PRZEBUDOWA STRONY - ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAMY
Od 2016 roku zapraszamy do Galerii Szara w Katowicach, więcej szczegółów na temat aktualnych działań na stronie
www.galeriaszara.pl

home sweet home

10.09
szara/entrance
Entrance gallery, Prague, Karlin Studios

artyści |
Jakub Adamec,
Magda Jańczuk,
Konrad Dwornik,
Hanna Kaczerowska,
Michał Bałdyga,
Karolina Tyrna,
Joanna Rzepka,
Łukasz Dziedzic

 

Home sweet home

I’m on my way
Just set me free
Home Sweet Home

Sweet home Alabama
Where the skies are so blue
Sweet Home Alabama
Lord, I’m coming home to you

Home sweet home
The place where the lunatics roam
‚Bout to peel a cop wit my chrome

It was home sweet home, home sweet home
Just a place to lay our head think of all those things we said
About in our home sweet home.

Home Sweet Home
Clack Clack Salute Salute I’m never alone!!
Brooklyn – Send em back home!
Brooklyn – Send em back home where you at?

Except from the lyrics of Motley Crue, Lynyrd Skynyrd, House Of Krazees, Peter Gabriel, M.O.P.

Dom, miejsce bezpieczne, niezbędne do życia, do którego zawsze możemy powrócić, czuć się „jak w domu”. Czy ojczyzna jest moim domem? Czy w naszych czasach, czasach nieustannych nomadów, definicja domu nadal jest niezmienna, jest tym samym co kiedyś?

W fotografiach i video Joanny Rzepki i Łukasz Dziedzica odnajdujemy dom jako miejsce ludzkich relacji intymnych. Rodzina, związek, przyjaźń, miłość uczucia tak podstawowe jak i banalne decydujące o kształcie naszej tożsamości. Wszystkie one są podstawa jakichkolwiek relacji, choć wydaje się, iż najwyraźniej w przestrzeni dom-rodzina-związek.

Innym tematem eksplorowanym przez artystów jest tak aktualna obecnie problematyka poszukiwania swojego miejsca. Seria fotograficzna Konrada Dwornika i Hanny Kaczerowskiej „Squots” to opowieść o współczesnym nomadyzmie, podważającym dom jako miejsce w pełni bezpieczne. Prace te wyrosłe na gruncie kultury alternatywnej, czerpiące z niej ale przede wszystkim dokumentujące w niezwykle przewrotny sposób dający się przekornie umiejscowić w kanonie współczesnej fotografii reklamowej.

Instalacja Michała Bałdygi to słodkie gniazdko młodej pary, małżeńskie łoże i… monidło gdzie ona i on zatopieni w szczęściu po wsze czasy. Ale być może to on i on? Albo ona i ona? Lub on jeden jedyny nie będący nawet jednią w sobie samym … czym jest miejsce, które może być jego domem.

Pomysłem na wystawę „Home sweet home” jest samplowanie poszczególnych elementów rzeczywistości, jak fragmentów znanych piosenek w celu ułożenia jednolitej składanki. Miks ogranych już motywów, wyobrażeń, pojęć, dotyczących „domu”, umieszczony jest w nowym kontekście, zestawienie i sposób pracy artystów nad nimi determinuje „krzywe zwierciadło odbioru”, nagle zdajemy sobie sprawę, że wchodząc do tego „ukochanego domu” znaleźliśmy się tak naprawdę w gabinecie luster. Patrząc na samych siebie zniekształconych, śmiesznych czy żałosnych? By ostatecznie dowiedzieć się że prawdopodobnie wszyscy jesteśmy tylko zwykłymi śmiertelnikami…

Łukasz Dziedzic | galeria szara

 

Home sweet home
The house it`s a safety,necessary place where one comes back and feel always as „being home”. Is my homeland my house? Nowadays when all of us live like nomads, change places, cities, countries, one asks if the definition of the house means the same as it used to mean?

In Joanna Rzepka`s and Łukasz Dziedzic`s photography and video we can see the house as a place for human`s intimacy, The family, friendship, union and love are the basic feelings that occurs our personal identity. All of them are the basic links in our day to day relationship, but as we can see all of these feelings are the most significant in the meaning of the house-family-relationship.

The other theme that is being explored by the artists is the actual problem of seeking of one`s own place. The photographs of Konrad Dwornik and Hanna Kaczerowska titled „Squots” are showing the tales about nowadays nomadists, those photographs doesn`t seem to say that home is a safety place. Thoses photos grown out of the alternate culture, but mostly they seem to be a documantary in some experimental and upside-down way placed in a nowadays genre of the advertisement`s photography.

Michał Bałdyga`s instalation it`s a very sweet net of the bride and the bridegroom,the honeymoon bed and …… „monidlo” where he and sheare drown in happines for ever. Could it have been he and he? Or could it have been she and she? Still it could have been only he, the one, and only one that can not even be the perfection of himself…. so what is the place that means his home?

Sampling of different elements of reality like parts of well known songs in order toput them together initiated the idea for the exhibition „Home sweet home”. The variety of very well known motives, imaginations, and statements about „home” is being shown in a new way, the artists` works and the methods they used are deteminated by „deformed mirror”, all of a sudden we knew that entering the „sweet home” we find ourselves in a mirror room. Looking at ourselves we can see deformed, outlaughed and very pitied persons. At least we firmly knew that all of us are only oridinary human beings walking on their path to death…..

Projekt galerie Szara se týká domova. Domova coby bezpečného a v našich životech důležitého místa. Kurátoři si pokládají otázku, zda musí být domov nutně spjat s domem či konkrétním místem i v době, kdy je většina z nás zvyklá žít víceméně nomádským způsobem života.
Joanna Rzepka and Łukasz Dziedzic pracují s fotografií a videem, ve kterých představují dům jako intimní místo člověka. Naše osobní identita je tvořena významy pojmů jako jsou rodina, přátelství, jednota či láska. A právě takovéto pocity jsou hlavními stavebními kameny našeho každodenního prožívání, nejsilněji se však objevují ve vzájemném vztahu domova a rodiny.
Dalším z témat, které se na výstavě objevuje, je aktuální problém člověka, který hledá své vlastní místo ve světě. Konrad Dwornik a Hanna Kaczerowska představují sérii fotografií pod názvem „Squots”, které zaznamenávají příběhy současných „nomádů”. Domov na těchto fotografiích však nevyznívá jako bezpečné místo. Jde o jakýsi experimentální dokument využívající rétoriky dnešní reklamní fotografie.
Instalace Michała Bałdygy pracuje problematikou domova partnerského vztahu, ať už heterosexuálního, lesbického či homosexuálního. S problematikou člověka, který jen těžko hledá místo vedle někoho druhého, pokud ještě nenašel ani sám sebe.
Výstava je tedy nashromážděním motivů a elementů, které přesto, že nám jsou dobře známy, ukazují domov pohledem křivého zrcadla. Zrcadla, které nám svým zdeformovaným obrazem připomíná naši obyčejnost a především smrtelnost.

kuratorzy | Joanna Rzepka & Łukasz Dziedzic

galeria szara / strefa szarej © 2017 All Rights Reserved

galeria szara / fundacja kultury audiowizualnej strefa szarej / 2012-2016 / some rights reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress