info:

UWAGA! PRZEBUDOWA STRONY - ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAMY
Od 2016 roku zapraszamy do Galerii Szara w Katowicach, więcej szczegółów na temat aktualnych działań na stronie
www.galeriaszara.pl

piotr żyliński | prace

1.12 – 23.12

PRACE była to pierwsza monograficzna wystawa poznańskiego artysty Piotra Żylińskiego w galerii Szara. Wystawa, prezentująca prace video i fotografie, dotyczyła możliwych procesów tworzenia historii, społecznej i narodowej tożsamości, pamięci oraz pojęcia władzy, a tym samym powstawania subiektywnych, wykluczających się wzajemnie relacji. Żyliński zadał pytania, co więcej rozłożył te pytania na czynniki pierwsze i często pozostawił nas bez odpowiedzi.

Tożsamość społeczna i narodowa, bezpośrednio związana z pamięcią postrzegana tutaj przez pryzmat indywidualnych, jak również zbiorowych zależności i przynależności, była istniejącym procesem wzajemnego wpływu, będącym wypadkową stale zmieniających się kontekstów. W procesie związanym z ich powstawaniem do tzw. zakłóceń dochodzi w momencie, gdy przestrzeń podmiotu zostaje zdominowana poprzez abstrakcyjny system związany pośrednio lub bezpośrednio z formą kontroli lub kiedy w tej przestrzeni współdziałają dwie różne, często wykluczające się wzajemnie narracje. Żyliński skupił się właśnie na tym momencie nakładania się dwóch historii, zakłócenia narracji, niekomfortowej niespójności, niewygodnej pozycji lub krępującego wspomnienia.
W związku z jednym z prezentowanych na wystawie projektów, artysta odwiedzał miejsca, w których Adolf Hitler organizował swoje spektakularne wiece. Fotografia z serii „der Führer” (w tlum. przewodfnik/wodz), 2008, na pierwszy rzut oka przedstawiała przypadkowy krajobraz, jednakże w tym przypadku rejestrowała również miejsce z którego Hitler faktycznie wygłaszał wielogodzinne przemówienia. Fotografia przedstawiała dzisiejszy krajobraz tamtej przestrzeni widzianej oczami Hitlera, jego perspektywę, przez co mogła stawiać widza w niekomfortowej pozycji. Te puste, zimne krajobrazy stały się przestrzeniami pełnymi ludzkich wspomnień, prywatnej i zbiorowej pamięci dotyczącej naszej wspólnej historii i jej konsekwencji.

Żyliński w subiektywny sposób odniósł się do problemu powstawania różnic postrzegania i pamięci. Posługując się zróżnicowaną formą wypowiedzi artystycznej, zaprezentował odmienne ich koncepcje i na bieżąco negocjował ich znaczenie. Wspomnienia, historie, obrazy, odnosiły  się do bardzo prywatnych jak i grupowych symboli, mitologii oraz ikonografii. Poprzez prywatne historie stworzył tutaj zbiorowy obraz.

kuratorka: Patrycja Ryłko
organizatorzy: Fundacja Kultury Audiowizualnej „Strefa Szarej”
współpraca: Gdańska Galeria Miejska

galeria szara / strefa szarej © 2017 All Rights Reserved

galeria szara / fundacja kultury audiowizualnej strefa szarej / 2012-2016 / some rights reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress